Spreken in het openbaar

Ik spreek wel eens voor groepen. Ik vind het leuk om te doen en het gaat me redelijk goed af.
Als ik na een lezing om feedback vraag, krijg ik alleen positieve reacties. Leuk maar niet reƫel. Ik zie mensen op podia staan en op tv die het veel natuurlijker doen, die het professioneler doen, pakkender, vloeiender. Kortom, ik heb nog veel te leren.

Maar hoe kun je iets leren als je alleen maar complimenten krijgt? Waarom durft men niet eerlijk, kritisch te zijn? Ik kwam in aanraking met Toastmasters. Een vereniging waar je leert te spreken in het openbaar, waar je complimenten krijgt maar vooral ook tips.
Ik merk dat ik ondanks mijn ervaring toch groei. Niet alleen in het spreken maar vooral in het voorbereiden. En het is vooral ook leuk om te doen. 

In een veilige omgeving kun je als beginnend en als ervaren spreker werken aan je eigen doelen. Afgaan kan niet: je wordt welkom geheten met applaus, je gaat af met applaus en met respect van de groep. Daarna volgt de evaluatie: lof over wat je goed deed, een tip om je verder te helpen en nog meer lof over wat goed ging.

Je hebt Nederlandstalige en Engelstalige clubs door het hele land. Zelf ben ik lid van de Nederlandstalige club in Tilburg.

Wil je meer weten?
Kijk dan eens op: www.makkelijkspreken.nl en bezoek eens vrijblijvend een clubavond.
Of neem eens contact op met mij. Ik vertel je graag meer.

Populaire posts van deze blog

EXTRADAG

XTRADAY (English)